vores logo

Kostpolitik

Naturbørnehuset i Annisse følger Fødevarestyrelsens retningslinjer om kost. Det betyder, at der er fokus på at spise meget af det, der er sundt, og mindre af det, der ikke er så sundt.

Naturbørnehuset køber økologiske varer ind, som bruges til morgenmaden, formiddagsmaden (i vuggestuen) og eftermiddagsmaden. Vi kan godt lide at lave mad over bål, det kan være noget vi har sanket i naturen eller fra vores køkkenhave, indkøb til bål mad kommer fra den forældrebetalte mad og fællesskabskonto.

Morgenmaden:
Hver morgen mellem kl. 6.30-7.00 serveres der morgenmad.
Det er ikke muligt selv at medbringe morgenmad til sit barn, med mindre der er en årsag til, at barnet har brug for en anderledes kost. Dette aftales i så fald med personalet.

Formiddagsmad:
Vuggestuebørnene får serveret rugbrød og frugt med vand eller mælk til.
Børnehavebørnene har selv en formiddagsmad med i deres madpakker, og den spises til samling kl. 09.00.

Frokost:
I vuggestuen spiser vi vores madpakker omkring kl. 10.45. Vi serverer vand til.
I børnehaven spiser vi vores madpakker omkring kl. 11.00. Hvis vi er hjemme/inde, så hjælpes børn og voksne ad med at dække bord med tallerkener, bestik og kander med vand.
Er børnehaven på tur, så skal madderne være til at spise med én hånd, og lette at komme til. Husk at de en stor del af året har fingervanter på, når de spiser udenfor!

Eftermiddagsmad:
Når klokken er omkring 14.00, så serveres der ’frugt’, både i vuggestuen og børnehaven. De helt små er ved at vågne fra deres lur, og de lidt større er klar til en bid brød efter at have leget. Der serveres frugt, grønt og rugbrød, og så spises der eventuelle rester fra ens madpakke.

Generelt om madpakker:
I Naturbørnehuset skal alle børn have deres egen madpakke og drikkedunk med – HUSK tydeligt navn på begge.
I børnehaven skal madpakkerne indeholde både formiddagsmad og frokost. Drikkedunkene må indeholde vand, eller evt. lun the i en termoflaske i vinterhalvåret.

Lidt mere om mad:
Som fagligt personale arbejder vi sammen med jer som forældre ift. at lære jeres børn om gode og sunde vaner. Derfor er det også en del af det pædagogiske arbejde at hjælpe børnene med at få en fornemmelse af, hvad kroppen har godt af at få meget eller lidt af.
Som et Naturbørnehus med en natur- og udeprofil, opholder vi os så meget ude i naturen, som vi kan. Det betyder også, at det er ekstra vigtigt, at der er nærende mad i madpakken, der kan hjælpe børnene med at være mætte i lang tid, stabilisere deres blodsukker og give dem energi til at holde sig i gang (og varme om vinteren).

Fødselsdage:
Vi elsker fødselsdage i Naturbørnehuset og opfordrer gerne til, at børnene får lov til at have lidt med at dele ud. Frugt og grønt, grovboller, ostestænger, figenstænger, eller et lille stykke kage er gode bud på, hvad der kunne komme med, og som børnene godt kan lide.

For mere info eller gode ideer og opskrifter på nærende mad, kan i se mere på:
De officielle Kostråd - Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk)