Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
vores logo
Mobil menu

Ny i naturbørnehuset

Når I skal starte i Naturbørnehuset Annisse, ringer i og aftaler et tidspunkt, som passer godt for Jer. Den første dag er I som forældre med sammen med Jeres barn, og I laver en aftale med Jeres tilknyttede voksen, om hvordan opstarten passer godt for Jer og jeres barn. Vi anbefaler, at I har en rolig opstart, hvor der er plads til, at vi får skabt en god kontakt til Jeres barn, for at sikre en tryg opstart. Vi anbefaler ligeledes, at I har mulighed for at prioritere kortere dage den første tid. Det er stort at starte i vuggestue og børnehave, og Jeres barn får mange nye indtryk. 

Samarbejdet med Jer forældre er vigtigste, og vi vægter en god dialog. Tag altid fat I os, hvis I har spørgsmål, undring eller bekymring, så vi sammen kan støtte op om Jeres barns udvikling og trivsel. 

Hverdagen i vuggestuen

 

Dagligdagen:

Alle børn bliver skiftet efter behov, og de små der skal have flere lure bliver puttet efter behov.

06:30 – 07:30

Modtagelse og evt. morgenmad i vuggestuen sammen med 2 voksne. De børn der har spist morgenmad hjemmefra hygger sig og leger på stuen. Børnehaven går på egen stue ca. 7.30.

08:00 – 08:30

Vi deler os op i de to vuggestuegrupper

09:00 – 09:30   

Vi holder morgensamling, hvor vi synger sange med fagter, laver rim og remser m.m. Vi spiser lidt frugt og rugbrød og får mælk til.

Da vi vægter vores samling højt, er det vigtigt, at børnene bliver afleveret før 9:00 eller efter 9:30.

09:30 – 10:20                    

Her har vi forskellige aktiviteter. Det kan være en tur på legepladsen, hvor alle sanser bliver styrket. Det kan også være en gruppe er inde og lave rytmik, sproglege, læseleg eller andre kreative aktiviteter. Andre dage kan en gruppe være på tur i nærområdet f.eks. en tur ned ad markvejen for at finde små sten eller kigge på de store traktorer.

10:45        

Vi spiser vores medbragte madpakker og drikker vand til. Under måltidet taler børnene og den voksne om alt mellem himmel og jord – hvad der nu rør sig i den lille gruppe. På den måde styrker vi også børnenes sprog.

11:15

Børnene bliver skiftet og puttet.

De fleste sover ude i krybbe eller barnevogn. Nogle få sover inde.

Senest 14 dage før børnehavestart kommer barnet ind og sover.

12:.30 – 14:00

Børnene tages op efterhånden som de vågner, og de får en tør ble. Derefter leger de inde på stuen. 

14:00                 

De børn der er vågne får frugt eller grønt samt resten af deres madpakke. Vi drikker vand til fra vores medbragte drikkedunk. 

14:45 – 16:30 (fredag 16:00) Billede fjernet.

Vi leger på stuen eller legepladsen og siger tak for i dag.

Modtagelse af nye børn:

Ved det første besøg tager vi en snak, hvor vi taler om jeres barns vaner og specielle behov. Som vi naturligvis tager hensyn til i vores dagligdag. Når barnet er faldet til, inddrager vi barnet i de aktiviteter der foregår i vuggestuen.

Det kan tage 1 – 2 uger før jeres barn er faldet til og føler sig tryg. Det er derfor vigtigt, at I har tid til at være med i vuggestuen – i hvert fald i den første uges tid.

På barnets første dage alene i vuggestuen, er det en god ide med korte dage

Oprydning:     Billede fjernet.

Når I henter jeres barn, beder vi jer sørge for at jeres barn rydder det legetøj op, som det leger med. På den måde bliver oprydning en god vane. Og vi undgår, at det altid er de sidste på stuen, der skal rydde alt op.

Vi vil bede jer om, at garderobepladsen er ryddet op. Tøj og fodtøj er inde i jeres barns rum. På den måde kan rengøringen komme til.

Om fredagen skal garderoben tømmes helt, så den kan blive rengjort.

Plastikposer må ikke befinde sig i garderoben.

Sygdom:

Ved sygdom må barnet i komme i vuggestue. Sygdom behøver ikke være feber, det kan også være den almene tilstand. Vi henstiller til at barnet har 1 feberfri dag hjemme. Dette gælder også ved dårlig mave. Vi vil gerne have besked om, hvad barnet fejler, da det er rart for andre forældre at vide, om vi har smitsomme sygdomme i huset. I kan ringe eller give besked via AULA. 

Tøj:                                       

Der skal medbringes tøj efter årstiden dvs. regntøj, gummistøvler, flyverdragt, vanter, hue og støvler samt et sæt termotøj. Der må meget gerne være to sæt skiftetøj i kurven. Husk sko til indendørs brug.

Det er vigtigt med navn på alt tøj. Køb evt. små klistermærker til at sætte i tøjet.

Det er koldt på gulvet, især i vinterhalvåret, så en god ide er at barnet har et par strømpebukser under bukserne.

Bleer:              

I skal selv medbringe bleer. Vi bruger ikke blebukser.   

Dyne:

Vi har både dyne, dynebetræk samt sele til jeres barn.

Solcreme:

I skal smøre jeres barn med solcreme om morgenen, så smører vi børnene ind med vores solcreme, når vi går ud om eftermiddagen. Vi anvender solcreme når uv-indexet er over 3 

 

Fødselsdag:

Når jeres barn har fødselsdag, vil vi meget gerne fejre det i vuggestuen sammen med de andre børn fra stuen😊

I er velkomne til at tage et sundt indslag med, som barnet kan dele ud. Det kan være boller eller frugt. 

(Børnene skal ikke have gaver med). Hvis I ønsker at invitere enkelte børn fra vuggestuen til fødselsdag, beder vi om, at det arrangeres udenom vuggestuen.

Information:

Vi benytter AULA. Her kan I læse nyheder, information om dagligdagen og se i fotoalbum. I får et personligt login, når jeres barn starter. Vi hjælper jer gerne i gang. Der findes app til AULA både til IOS og android.

Legetøj: 

Børnene må ikke medbringe eget legetøj. Men gerne en sovebamse eller nusseklud, som sættes i lommen sammen med evt. sut.

Cykler, løbehjul, rulleskøjter o.lign. må ikke medbringes i institutionen

Afhentning: 

Hvis barnet hentes af en anden, skal der gives besked. Barnet bliver ikke udleveret til nogen, vi ikke har modtaget besked om.

   Billede fjernet.

Madpakker og drikkedunk: Børnene skal have madpakke og drikkedunk med i vuggestuen. Madkassen sættes i køleskabet under bordet i køkkenet. Drikkedunken sættes i stuens kurv i garderoben.

 Husk navn på madkasse og drikkedunk.

Mælk og frugt: Børnene får økologisk mælk/frugt/grønt/brød om formiddagen samt økologisk frugt eller grønt om eftermiddagen mod betaling. Det er forældrebestyrelsen, der administrerer denne ordning.

Billede fjernet.

Forældrebestyrelsen: Bestyrelsen består af 5 personer samt 2 suppleanter. Der er valg til bestyrelsen hvert år omkring 1. oktober. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år. Kandidater til bestyrelsen henvender sig til personalet og bliver skrevet op. De vil senere blive kontaktet af de ansvarlige for valget. Senest en uge før valget bliver der opsat valgplakater, så forældrene har mulighed for at læse om, dem de kan stemme på. Afstemningen foregår skriftligt.

Forældresamtaler: Udover den daglige kontakt tilbyder ve en vuggestue/hjem -samtale ca. 3 – 4 måneder efter vuggestuestart og en samtale inden jeres barn skal starte i børnehaven. I er altid velkomne til at bede om en samtale – ligesom vuggestuen kan bede om det.

Fotografering: Billeder af børn på AULA ligger bag login. Til billeder på vores hjemmeside samt til ”Annisse Guiden” skal vi have jeres tilladelse til at benytte billeder af jeres barn.

Kommunikation: Vi ønsker en god og åben dialog – så spørg, hvis der er noget I undrer jer over eller er utilfredse med. Dialogen hører ikke til i hallen, Netto eller på de sociale medier el.lign. Gå altid til rette vedkommende eller til leder Signe Øland (Kan træffes på 72499365).