Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ny i børnehaven

Dagligdagen:

 

06:30 – 07:30 Modtagelse og evt. morgenmad i vuggestuen sammen med 2 voksne. De børn der har spist morgenmad hjemme, hygger sig og leger på stuen. Børnehaven går på legepladsen ca. 7.20

 

09:00 – 09:30: Vi holder morgensamling, hvor vi synger sange, snakker om dagen i dag, hvad vi skal lave, hvordan vejret er,. Tit er der nogen som har noget de gerne vil dele, så lytter vi til hinanden. Børnene tager en mad fra madkassen. Da vi vægter vores samling højt, er det vigtigt, at børnene bliver afleveret før kl.9:00 eller efter kl. 9:30.                                                    

09:30 – 10:20:  Her har vi forskellige aktiviteter.  Det kan være en gruppe er inde og lave rytmik, sproglege, læseleg eller andre kreative aktiviteter. Andre dage kan en gruppe være på tur i nærområdet f.eks. en tur ned til junglestien og Arresø, eller sommerfuglestien hen til køerne. Andre dage tager vi bussen til Høbjerg hegn eller hjem til fødselsdag. På vores tavle kan man se ugeplanen for hvad vi har planlagt. Da vi følger børnene, kan der komme ændringer.

11:00 : Vi spiser vores medbragte madpakker og drikker vand til.  Vi starter måltidet med stilletid, for at alle får ro til at nyde maden. Herefter taler børnene og de voksne om alt mellem himmel og jord. Det kan være en snak om madpakker, hvad man gerne vil lege bagefter og hvem der skal lege med.

11:45 Børnene går på toilettet, nogle bliver skiftet og nogle bliver puttet til middagslur

12:.00 – 14:00 Vi leger på legepladsen. Det er derfor vigtigt med en god garderobe, så der altid kan findes hue, vanter og en ekstra trøje

14:00: Vi har café, hvor børnene i små grupper, spiser knækbrød, og frugt. Vi drikker vand til fra vores medbragt drikkedunk.

14:30 – 16:30 (fredag 16:00) Vi leger på legepladsen - og nogle gange på stuerne. Husk at sige farvel til en voksen når I går.

Modtagelse af nye børn: Ved det første besøg tager vi en snak, hvor vi taler om jeres barns vaner og behov, som vi naturligvis tager hensyn til i vores dagligdag. Vi snakker om Jeres muligheder under opstarten.

Det tager tid at skabe nye gode relationer, og lære nye rutiner at kende.  Det er derfor vigtigt, at I har tid til at være med i børnehaven den første tid, og har mulighed for at starte op med nogle kortere dage.

 

Oprydning: Når I henter jeres barn, beder vi jer sørge for at jeres barn rydder det legetøj op, som det leger med. På den måde bliver oprydning en god vane. Og vi undgår, at det altid er de sidste på stuen, der skal rydde alt op.

Vi vil bede jer om, at garderobepladsen er ryddet op. Tøj og fodtøj er inde i jeres barns rum. På den måde kan rengøringen komme til.

Om fredagen skal garderoben tømmes helt, så den kan blive rengjort.

 

Sygdom: Ved sygdom må barnet ikke i komme i børnehave. Sygdom behøver ikke være feber, det kan også være den almen tilstand. Vi henstiller til at barnet har 1 feberfri dag hjemme. Dette gælder også ved dårlig mave. Vi vil gerne have besked om, hvad barnet fejler, da det er rart for andre forældre at vide, om vi har smitsomme sygdomme i huset. I kan ringe eller give besked via AULA.

Tøj: Der skal medbringes tøj efter årstiden dvs. regntøj, gummistøvler, flyverdragt, vanter, hue og støvler samt et sæt termotøj. Der må meget gerne være to sæt skiftetøj i kurven. Husk sko til indendørs brug.

Det er vigtigt med  navn på alt tøj! Køb evt. små klistermærker til at sætte i tøjet.

Det er koldt på gulvet, især i vinterhalvåret, så en god ide er at barnet har et par strømpebukser under bukserne.

Bleer: I skal selv medbringe bleer. Vi bruger ikke blebukser.  

Solcreme: I skal smøre jeres barn med solcreme om morgenen, så smører vi børnene ind med vores solcreme, når vi går ud om eftermiddagen.

Fødselsdag: Når jeres barn har fødselsdag, vil vi meget gerne fejre det i børnehaven sammen med de andre børn fra stuen😊 Ligesom vi også gerne kommer til fødselsdag hjemme hos Jer.

Information: Vi benytter AULA. Her kan I læse nyheder, information om dagligdagen og se billeder i galleriet. Der findes app til AULA både til IOS og android, og I skal logge ind med MitID første gang. 

Legetøj: Børnene må ikke medbringe eget legetøj. Men gerne en sovebamse eller nusseklud, som sættes i lommen sammen med evt. sut.

Cykler, løbehjul, rulleskøjter o.lign. må ikke medbringes i institutionen

Afhentning: Hvis barnet hentes af andre end det plejer, skal der gives besked i aula. Barnet bliver ikke udleveret til nogen, vi ikke har modtaget besked om.

 

Fødselsdag:

Når jeres barn har fødselsdag, vil vi meget gerne fejre det i børnehaven sammen med de andre børn fra stuen😊

I er velkomne til at tage noget med, som barnet kan dele ud. Det kan være boller eller frugt.

(Børnene skal ikke have gaver med). Hvis I ønsker at invitere enkelte børn fra børnehaven til fødselsdag, beder vi om, at det arrangeres udenom børnehaven.

 

Madpakker og drikkedunk: Børnene skal have madpakke og drikkedunk med i børnehaven. Madkassen bærer barnet ved aflevering til køleskabet på legepladsen. Drikkedunken sætter de ligeledes på hylden til drikkedunke.

Husk navn på madkasse og drikkedunk.

Mælk og frugt: Børnene får økologisk mælk/frugt/grønt/brød om eftermiddagen mod betaling. Det er forældrebestyrelsen, der administrerer denne ordning.

 

Forældrebestyrelsen: Bestyrelsen består af 5 personer samt 2 suppleanter. Der er valg til bestyrelsen hvert år omkring 1. oktober. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år. Kandidater til bestyrelsen henvender sig til personalet og bliver skrevet op. De vil senere blive kontaktet af de ansvarlige for valget. 

Forældresamtaler: Udover den daglige kontakt tilbyder vi en børnehave/hjem -samtale ca. 3 – 4 måneder efter børnehavestart og herefter er det efter behov. I er altid velkomne til at bede om en samtale – ligesom vi også anmoder om en samtale, hvis vi ser der er behov for det. 

Fotografering: Billeder af børn på AULA ligger bag login. Til billeder på vores hjemmeside samt til ”Annisse Guiden” skal vi have jeres tilladelse til at benytte billeder af jeres barn.

Kommunikation: Vi ønsker en god og åben dialog – så spørg, hvis der er noget I undrer jer over eller gerne vil drøfte med os. Gå altid til rette vedkommende eller til leder Signe Øland (Kan træffes på 72499365).

 

Påklædning:

Det er vigtigt at børnene har skiftetøj med, vi anbefaler at der ligger to sæt skiftetøj i deres kasser.

Da vi opholder os meget udenfor, er det vigtigt at børnene kan holdes varme og tørre. Derfor anbefaler vi, at der er to sæt regntøj og 2 flyverdragter. Uld som inderste lag anbefales til at børnene bedre kan regulere varmen. Det er ofte nødvendigt at kunne have regnbukser på udenpå flyverdragten, så om vinteren er lidt ekstra store regnbukser uundværligt. 

Det er vigtigt at der er overtøj efter sæson:
Sommer: Solhat, en let sommerjakke og/eller trøje, sandaler regntøj og gummistøvler samt sko
Efterår: Hjemmesko, en varm trøje, termotøj, regntøj, gummistøvler, sko og en tynd hue samt vandtætte vanter
Vinter: Hjemmesko, varm trøje, flyverdragt, regntøj, vinterstøvler, vintergummistøvler, vandtætte vanter/luffer og en varm hue

Børn som kommer efter kl. 07.15 skal afleveres med overtøj på. Hvis det er regnvejr eller græsset er fugtigt, skal børnene have regntøj på. Om efterår/vinter skal regntøjet udenpå termotøj/flyverdragt.