Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
vores logo
Mobil menu

Om Annisse Naturbørnehus

Velkommen til Naturbørnehuset Annisse

Vi er en mindre institution, beliggende i skønne natur omgivelser, i den idylliske landsby Annisse. 

Vi vægter nærvær og relationer meget højt. Vi ved, at gode samspil er det vigtigste for børns udvikling og trivsel. Derfor er det vigtigt for os, at børnene kan afstemme sig i vores rolige nervesystemer.

Som naturinstitution tilbringer vi, i børnehaven, det meste af tiden udenfor. Vi har en dejlig legeplads, med store hasselnøddebuske og frugttræer. Vi bruger vores nærområde til gåture, hvor vi blandt andet nyder Garbolunds fine sommerfuglesti, besøger køerne, kigger på store maskiner på gården for enden af vejen og ser Arresøs forandring efter vejr og årstid. 

Bussen stopper lige udenfor døren, og den tager vi glædeligt til Høbjerg hegn, Nejede Vesterskov og andre skønne natur oplevelser i Gribskov.

 

I Naturbørnehuset Annisse er vi optaget af den neuropædagogiske tilgang til børn og deres udvikling, relationer spiller en afgørende rolle i en neuropædagogisk kontekst, da de har en direkte indflydelse på hjernens udvikling og læring. 

Det betyder at vi arbejder med et særligt fokus på, at skabe et miljø, der fremmer positive og støttende relationer mellem børn og voksne:

 

Tryghed, tillid og tilknytning : Gennem tætte relationer med omsorgspersoner, såsom forældre og pædagoger, skabes et miljø af tryghed og tillid for børnene. Når børn føler sig trygge og støttede, frigiver deres hjerner neurotransmittere som oxytocin og dopamin - Vi føler os forbundet. Hvilket skabe fundament for udvikling da det fremmer læring og hukommelse. 

 

Lægge trædesten og give startbeskeder/handlemuligheder: Voksne i børns liv fungerer som rollemodeller og guider, der viser dem, hvordan man opfører sig og interagerer med andre. Gennem observation og imitation af voksne lærer børn sociale normer og adfærdsmønstre, der er afgørende for deres sociale tilpasning. Relationer giver børn mulighed for at lære sociale og emotionelle færdigheder gennem interaktioner med andre. At kunne forstå og regulere følelser, løse konflikter og samarbejde, giver deltagelsesmuligheder

Ro og nærvær: Stærke relationer kan hjælpe med at regulere børnenes stressrespons. Når børn oplever stress eller angst, kan støttende relationer med voksne hjælpe med at berolige deres nervesystem og fremme en tilstand af ro, hvilket er afgørende for optimal læring og kognition.